Zoekmachine optimalisatie SEO voor webshops de basis

Om nieuwe klanten naar je webwinkel te krijgen is het heel belangrijk om gevonden te worden in de zoekmachines op de – voor de klant – belangrijke zoektermen. Zoekmachine-optimalisatie, of SEO (Search Engine Optimalisation), betreft alle handelingen die als doel hebben om beter gevonden te worden in de zoekmachine. Je optimaliseert je site letterlijk voor de zoekmachines. SEO voor webshops is eigenlijk niets anders dan SEO voor andere online pagina’s.

In dit artikel ga ik voor het gemak uit van de zoekmachine Google, omdat deze zoekmachine het grootste marktaandeel heeft (meer dan 85% van de Nederlandse internetgebruikers zoekt met Google).
Andere zoekmachines zullen op een soortgelijke manier werken.

Organische Zoekresultaten vs betaalde zoekresultaten

Betaalde vs niet betaalde zoekresultaten binnen GoogleBinnen de zoekmachines moet je onderscheid maken tussen betaalde (gesponsorde adwords) en gratis (organische) resultaten. Dit artikel gaat met name over optimalisatie voor de gratis, organische zoekresultaten.

Google denkt aan haar klanten

Om SEO wat beter te begrijpen is het nuttig om je te verplaatsen in Google. Wat wil Google?
De missie van Google is om haar bezoekers de beste gebruikerservaring te geven. Google wil de meest relevante en beste zoekresultaten weergeven aan haar gebruikers. Als Google te vaak slechte zoekresultaten zal weergeven zullen de gebruikers wegblijven. Wil jij op een bepaalde zoekterm hoog scoren in Google? Zorg dan dat je de beste site over die zoekterm hebt!

Zoekwoorden Onderzoek – Leer waarop je gevonden moet worden

Het doel van zoekmachine-optimalisatie is voor webwinkeliers het vergroten van het aantal potentiële klanten. Onderzoek goed hoe jouw doelgroep zich gedraagt op het Internet. Belangrijk hierbij is het zogenaamde ‘zoekwoordenonderzoek’. Welke zoektermen gebruiken jou potentiële klanten? Op deze zoekwoorden wil je gaan scoren in de zoekmachines.

Focus je pagina’s – Zorg voor pagina’s die specifiek over één zoekterm gaan

webstoreAls je eenmaal weet welke zoektermen of keywords voor jou belangrijk zijn, is het zaak je site hiervoor te optimaliseren. Google zal alleen bezoekers naar je website sturen als je website ook daadwerkelijk nuttig is voor de mensen die op dat bepaalde zoekwoord zoeken. Dus stel: je verkoopt keukens en wil gevonden worden op ‘keuken kopen’ in Google. Dan zorg je dat jouw webpagina of één van je webpagina’s specifiek over dit onderwerp gaat.
Organiseer alle waardevolle informatie die jij te melden hebt. Maak niet één lange pagina over alles wat je weet over je branche, maar deel dit op in specifieke pagina’s over subonderwerpen.

Content, de basis van succes

Google heeft moeite met het begrijpen van plaatjes. De basis voor je zoekmachine- optimalisatie is het maken van goede teksten voor je website. In het geval van een webwinkel moet je dan o.a. denken aan teksten bij producten en categorieën. Begin met een goede categorie-indeling met mooie beschrijvende teksten en werk dit verder uit naar je producten.
Door dit goed en consequent te doen help je je bezoekers met het doen van hun aankoop. Door een goede duidelijke webshop te maken, zal je conversie ook verhogen.
Goede teksten zijn belangrijk, maar zorg wel dat ze leesbaar blijven. Complete lappen tekst nodigen niet uit om te lezen.

Zorg dat je website aantrekkelijk is voor je bezoekers

Hoewel Google moeite heeft met plaatjes, hebben je bezoekers dit niet. Als een afbeelding iets toevoegt, maak hier dan ook zeker gebruik van. Een lelijke webwinkel zal bezoekers afschrikken en wegjagen. Pas wel op met grote afbeeldingen, deze kunnen je webshop ook vertragen. Dit heeft weer negatief effect op de gebruikerservaring, ranking in de zoekmachines en conversie.

Vertrouwen is ook een onderdeel van SEO

Google probeert ook signalen op te pikken dat je website te vertrouwen is. Bestaat jouw winkel echt en praten anderen over je?
Om Google een handje te helpen is het belangrijk om je bijvoorbeeld aan te melden bij ‘Google Places’. Ook het gebruiken van een feedback dienst zal helpen.
Verder is het aan te raden anno 2014 om via social media in contact te komen met je klanten. Het is niet geheel duidelijk wat Google met deze signalen doet maar het is waarschijnlijk dat de zoekmachie ze op zal Google pikken.
Verder zijn er aanwijzingen dat Google ook let op de beveiliging van je webwinkel (SSL).

SEO tips voor winkwinkels

  • Neem de tijd voor zoekwoorden onderzoek
  • Bedenk goede titels voor producten en categorieën
  • Vergeet SEO-geheimen, er zijn geen snelle manieren om bovenaan in Google te komen. Zorg gewoon dat jij de beste site voor je doelgroep maakt.
  • Je webwinkel is nooit klaar!
  • Pas op voor duplicate content
  • Ga schrijven, zorg voor nieuwe regelmatig nieuwe content
  • Pas waar nodig je website aan. Durf structurele veranderingen te maken.
  • Meld je aan bij Google Places
  • Wees als bedrijf actief of Social Media. Iig Facebook en Google+
  • Meld je site direct aan bij Google Analytics en Google Webmaster Tools.
  • Meld je webwinkel gelijk aan bij Google Places for Business.

Deel Dit Artikel Op