Welke domeinnaam voor je webwinkel?

Wanneer je een webshop gaat starten moet je al snel je bedrijfsnaam en je domeinnaam bedenken. Het is belangrijk om hier goed de tijd voor te nemen, want het is erg ingrijpend om deze later te veranderen.

Beschrijvende domeinnaam met zoekwoorden of merknaam?

Beschrijvende namen met daarin het product of productcategorie zoals die je verkoopt, bijvoorbeeld www.schoenenkopen.nl hebben een beperkt zoekvoordeel bij nieuwe niet-concurrerende markten in de zoekmachines. Je zult dan namelijk relatief snel gevonden worden op ‘schoenen kopen’ in de zoekmachines.
Anno 2014 wordt dit voordeel echter steeds minder en neigt dit voordeel steeds meer om te slaan in een potentieel risico voor zoekposities in de zoekmachines. Als Google namelijk aanwijzingen heeft dat er teveel geoptimaliseerd wordt voor de zoekmachines, kan je een zogenaamde penalty krijgen.
Een merknaam zoals Zalando of Wehkamp werkt goed in markten die meer verzadigd zijn. Je moet je binnen deze markten echt onderscheiden. Wanneer je voor een dergelijke merknaam gaat zul je wel een goede tagline of ondertitel moeten nemen die duidelijk aangegeven wat je verkoopt.
Conclusie is dat je je niet blind moet gaan staren op zoekwoorden in je domeinnaam. De inhoud van je website gaat uiteindelijk bepalen hoe succesvol je webwinkel wordt. Zorg dat je domeinnaam geen streepjes (-) heeft, niet moeilijk te spellen en niet te lang is.

Voor welke domeinnaam extensie moet ik kiezen?

Een domeinnaamextensie is het laatste gedeelte van een domeinnaam, dus de letters na de punt. De meest voorkomende voorbeelden zijn .nl, .com, .net, .be en .org.

.nl/.be of .com?

Ben je een Nederlands bedrijf, ga je je producten alleen in Nederland aanbieden en is de enige taal die je op je website wil aanbieden Nederlands? Neem dan een .nl domeinnaam. Google geeft ook een lichte voorkeur aan .nl domeinnamen binnen Nederland.
Wil je echter nu of in de toekomst, ook internationaal gaan? Dan is het wellicht verstandig om een internationale .com domeinnaam te nemen. Zorg dan wel dat je bedrijfs- of handelsnaam ook Engels is.

Meerdere internationale websites?

Het heeft voordelen om meerdere internationale pagina’s binnen één internationale .com website te houden. Wil je een webshop met drie talen? Maak dan bijvoorbeeld yourcompany.com/nl, yourcompany.com/de en yourcompany.com/en.
Je website zal hier in de ogen van Google krachtiger worden met gelijke inspanning dan wanneer je drie losse domeinen neemt. Er valt echter ook wat te zeggen voor losse websites voor elk land. Je zult hier echter wel veel meer werk aan hebben.

Hoe lang mag mijn domeinnaam zijn?

EEen .nl domeinnaam bestaat uit minimaal twee en maximaal 67 karakters. De twee en drie karakterdomeinnamen zijn moeilijk te verkrijgen. De meeste domeinnamen die uit één of twee generieke woorden bestaan, zijn vaak al bezet.
Over het algemeen kan je zeggen: hoe korter hoe beter. Dit zal met name blijken bij het maken van reclame-uitingen als Adwords en banners. Je hebt hier maar een hele beperkte ruimte om te vullen en je domeinnaam is verplicht om te laten zien binnen Adwords.

Hoe kan ik controleren of mijn domeinnaam nog vrij is?

Ga naar TransIP en type je domeinnaam in de witte balk en klik op ‘check’.Je krijgt gelijk te zien of je het domein nog kan kiezen, of dat deze al bezet is. Wanneer deze bezet is heb je alleen de optie om deze te verhuizen.

Overige tips

-zorg dat zowel de .com als de .nl beschikbaar is en registreer deze. Is de .nl niet meer beschikbaar? Zoek dan verder. Er is niets vervelenders dan dat jou klanten op een verkeerde website uitkomen.
-Een domeinnaam maakt geen onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters
-Leg voor de zekerheid de meest voorkomende extensies en varianten van je domeinnaam vast

Deel Dit Artikel Op