Backlinks kopen; het zou niet moeten

Backlinks zijn nog steeds één van de belangrijkste rankingfactors voor Google en zullen ook de komende jaren nog belangrijk blijven. Zonder backlinkdata te gebruiken lukt het Google niet om goede zoekresultaten te presenteren.
In een ideale wereld linken buitenstaanders naar jouw site of webshop om aan te geven dat ze de site leuk, goed of nuttig vinden. In de praktijk gaat dit maar voor een deel op; veel links worden namelijk gecreëerd, of aangevraagd door de website eigenaren zelf. In sommige gevallen wordt er geld betaald om links te plaatsen specifiek voor SEO doeleinden.

Links kopen mag wel volgens de richtlijnen van Google mits het maar nofollow links zijn. In de praktijk worden er veel links gekocht die gewoon wel dofollow zijn en daardoor linkjuice doorgeven met als doel de zoekmachine resultaten te manipuleren.

Imiteer, kopieer en verbeter de backlinks van de concurrentie

Een onderdeel van zoekmachine optimalisatie is het actief verzamelen van goede backlinks. Een basistactiek is om met behulp van SEO-tools te kijken welke websites naar je directe concurrenten in de zoekmachines linken en hier ook een link proberen te regelen. Er zijn veel links die gratis verkregen kunnen worden, bijvoorbeeld door je site aan te melden bij zogenaamde linkdirectories (startpagina e.d.) en bedrijvenpagina’s.
Op sommige, vaak meer waardevolle relevante sites, kunnen de links niet zelf aangemeld worden. Vaak worden deze links verkregen door er simpelweg om te vragen via de e-mail. Maar wat nou als je ziet dat een concurrent betaalt middels banners op een site, maar dat er ook allemaal waardevolle, do-follow, perfecte gevormde links naar deze concurrent staan. Simpelweg er om vragen lukt niet, je zult er voor moeten betalen. Het wordt dan wel heel verleidelijk om dit ook te gaan doen.

Koop nooit grote pakketten links

backlinks kopenDe links waar ik het over heb zijn fantastisch geplaatst, en maken dan ook geen deel uit van de grote linkbuildingpakketten. Laat je niet verleiden door linkbuildingpakketten te kopen (à la 1000 links voor €50 etc.). Je hebt geen controle waar de links worden geplaatst. Je kan je zelf ook flinke schade toebrengen, want deze partijen verkopen links op grote schaal waardoor Google ze vroeg of laat zal straffen.

Op kleine schaal; net zo fout maar wel effectief

Achter subtiel hier en daar een linkje kopen zal Google niet snel komen. Je doet dit door te netwerken met site-eigenaren uit jouw branche en ze in het uiterste geval te belonen of betalen voor een dofollow link. Dit is een tijdsintensief werkje maar wel strijdig met de richtlijnen van Google. Het probleem is dat het wel werkt want Google kan niet zien dat het om betaalde links gaat. Één perfecte link op een krachtige site kan meer waard zijn dan 100 links in flutdirectories.

Braafste jongentje uit de klas

Mijn advies is om geen links te kopen, maar ik snap dat dit soms toch gedaan wordt. SEO is big business en verkeer uit zoekmachines is erg waardevol voor de meeste bedrijven. Het is begrijpelijk dat je dit gaat doen wanneer je op een eerlijke manier je concurrenten.n kan verslaan. Voor sommige webwinkels is het zeker een extra uitdaging om links te verzamelen.

Alternatieven voor links kopen

Actief netwerken – Alternatief 1

Er zijn gelukkig nog genoeg pure white-hat technieken om ook links te verkrijgen. Een algemene stelregel is dat de beste links het moeilijkst te verkrijgen zijn. Het kan dus een tijd duren voordat je een bepaalde link te pakken kunt krijgen, maar het voordeel is dat de concurrentie deze niet snel zal krijgen.
Ga naar bijeenkomsten binnen je branche en zorg dat je de zogenaamde community leaders, de invloedrijke personen binnen jouw branche met een website/blog, persoonlijk leert kennen. Wanneer je wat beter contact met deze personen hebt kun je ze op een gegeven moment ook om een link vragen. Ze zullen dit dan sneller doen om je ze persoonlijk kent.

Maak ‘linkbait’ – Alternatief 2
Voor veel bedrijven, waaronder webwinkels, is het erg moeilijk om links te krijgen. Producten uit webwinkels zijn lang niet altijd interessant. De kunst is om binnen de webwinkel een blogsectie te hebben en hier goede content op te zetten. Schrijf bijvoorbeeld “how to’s”, review bepaalde producten en help je klanten te kiezen tussen twee producten. Wanneer je ziet dat er bepaalde vragen zijn op social media of op ‘vragensites’ schrijf hier dan een blog over en post het antwoord met een link naar je blogpost.
Controversiële blogs kunnen zo nu en dan ook effectief zijn. Mensen zullen dit sneller gaan delen. Pas wel op dat je de reputatie van je bedrijf niet schaadt.

Verzamel reviews – deel review samples uit – Alternatief 3
Ook een goede tactiek is het uitdelen van reviewproducten aan de belangrijkste bloggers uit je niche met de vraag hier over te schrijven. Volgens de richtlijnen van Google moeten deze producten wel teruggegeven worden nadat de review gemaakt is. Anders is het een verkapte beloning.

Hoe denken jullie over het kopen van links. Is er geen ontkomen aan of is het echt not done? En het inhuren van een SEO-expert die backlinks voor je aanmaakt, is dit eigenlijk niet hetzelfde?

Deel Dit Artikel Op